Tid for Oslopakke 4

Jeg og mange med meg håper…Nei forresten. Hele Oslo vil at de nåværende forhandlingene mellom Oslo og Akershus om Oslopakke 3 bryter sammen.

Det er nemlig på tide noen snakker om elefantene i rommet. Eller for å forholde oss til samferdselssjargongen: Det er på tide noen snakker om SUV`ene i rommet. For det er ikke bare en, men to SUV´er som raver rundt i Osloregionen og raserer byrommene. Den ene heter bilen. Den andre heter Akershus.

SUV 1. Oslopakkene som konstruksjon er uløselig knytta til bilen og hvordan vi kan forsere veiutbyggingen i regionen. Planene for å bruke noe av bompengene til kollektivtransport ble innført ad hoc som et søtningsmiddel for å dempe reaksjonene mot den massive veiutbyggingen. Men hvis målet er at all transportvekst skal tas ut på gående, syklende og kollektivreisende, må hele prosessen vrenges og kollektivtransporten settes i sentrum.

SUV2. Styringsgruppa er rigga totalt feil. Ikke bare ledes den av veidirektøren, men den er organisert rundt terrorbalansen mellom Oslo og Akershus. De har aldri likt hverandre, så derfor må det settes opp en ufravikelig regel om at ca 60% av inntektene fra bomringen går til Oslo og ca 40% til Akershus. Uavhengig av hvilke tiltak som treffer best. Når i tillegg begge parter har sin egen atomknapp – altså vetorett – er det umulig å komme fram til det som er målet. Få folk til å reise kollektivt.

I Oslopakke 4 skal RUTER lede styringsgruppa. Jernbanedirektøren sitter i styringsgruppa, og hvorfor det? I Osloregionen frakter RUTER 89% av de reisende. Da er det bare smuler igjen til andre aktører. Følg kjøttet, og la de som kan kollektivtransporten i Osloregionen sette premissene. KVUen fra Oslo-Navet må ligge i bånn. Den belyser jo hva slags kollektivt transporttilbud som må utvikles for at det overordnede politiske målet om at veksten i persontransport skal skje med kollektivtransport, sykkel og gange kan innfris. Styringsgruppa bør legge følgende to diagrammer til grunn:

Skjermbilde 2016-05-12 kl. 23.34.26

La Martin Luther stå opp fra de døde og spikre tavlene på døra til samferdselsminister Ketil Solvik Olsen. Tallenes tale er blendende klare. Med forventet befolkningsvekst fram mot 2060 vil antall bilreiser øke med 240 millioner årlig hvis det ikke blir gjennomført omfattende investeringer i kollektivtransporten.

Skjermbilde 2016-05-12 kl. 23.34.58

Skal vi virkelig bruke 40 milliarder for at framtidens køtid for matpakkebilister og pendlere bare skal øke 38 minutter i stedet for 45 minutter? Galematias.

La RUTER skinnelegge Osloregionen til styreleder Bernt Stilluf Karlsen ser mannen med ljåen. Kast alle penga etter kollektivtransporten. Urbaniser Akershus. Først da er vi i nærheten av å nå vårt hårete mål om at gående, syklende og kollektivreisende skal arve, om ikke jorden, så ihvertfall Osloregionen.

Oslofolk krever Oslopakke 4 nå!

 

 

 

 

Leave a Reply