Jeg holdt innledningsforedraget på OREEC´s fire dager lang workshop om energisystemet i Osloregionen. Min oppgave var å tydeliggjøre rammene for framtidens byregion. Svaret var Byen 4.0. I Oslos relativ korte historie er Byen 1.0 patrisiernes treby, Byen 2.0 er den tette murbyen som oppstår på andre halvdel av 1800-tallet, Byen 3.0 er bilbyen – den spredte byen som oppstår etter 1960 og avreguleringen av bilsalget. Byplanleggere med hagebyfetisj (les Erik Rolfsen) hjelper også til. Den byen som vokser fram etter 1988 – da Aker Brygg blir det første flerfunksjonelle bydelen i Oslo – kaller jeg byen 4.0 Smart City.
Byen 4.0 planlegges for gående, bydelene er flerfunksjonelle (modernistenes soneinndeling nedfelt i Atencharteret oppgis), den er høy og tett, areal- og transportplanlegging er to sider av samme sak, og den legger til grunn hele den funksjonelle byregionen.