Hva skjedde med Fabian?

I et mye delt innlegg i dag spør Fabian Stang om hva som skjedde med Oslo-gleden. Han anfører tre hovedpunkter til hvorfor Oslo-folk nå er sinte, og ikke bare politisk engasjerte; byrådet har utpekt bilen som fiende, de er ideologiske motstandere av privatisering, samt plager folk ved å bygge blokker i hagene deres. På det siste punktet er han direkte uredelig, siden kommuneplanen som la denne strategien ble utarbeidet og stolt lagt fram av Høyrebyrådet.

ill. Er dette Fabian Stang? Uansett er denne værhanen å få hos Hegdehaugens Fargehandel.

Har byrådet utpekt bilen som hovedfiende? Både ja og nei. Retorikken til De Grønne har vært mer fanatisk enn pragmatisk. Og prosessen har vært utrolig klønete. Men etter mye støy har prestisjeprosjektet kokt ned til at byrådet peker ut en håndfull pilotgater, som skal testes ut og evalueres før ev. hele sentrum skal bli bilfritt. Det må alle Osloborgere heie på. For ideen om bilfritt sentrum er jo ikke en ny oppfinnelse. Da Merete Agerbak Jensen (H) var byråd drømte hun også om dette. Fabian burde altså stille seg bak ideen om bilfri by, framfor å piske i opprørt hav med retorikken til en bilelskende Frp´er.

Kriger byrådet mot private eiere? Hvis vi kun hører på retorikken til Bjørnar Moxness`så ja. Men la oss heller se pragmatisk på dette. Det viktigste er ikke hvem som bygger eller drifter barnehager (eller sykehjem for den saks skyld), men at kommunen etablerer de plassene som er nødvendig for å oppfylle retten til barnehageplass. Det rødgrønne byrådet i Oslo har som mål om å etablere 3.000 flere barnehageplasser innen 2019. Det er tre ganger flere plasser enn det borgerlige byrådet etablerte. Hvis Oslo kommune derimot ikke klarer det, må de slippe til private. Null stress. Jeg tror de færeste Oslofolk vil hevde at det er moralsk forkastelig å tjene penger på barnehagedrift slik som Rødt anfører. De viktigste kriteriene ligger jo et annet sted enn hvem som driver, og går på det pedagogiske tilbudet, bemanningssituasjonen etc.

På Fabian Stangs siste punkt blir jeg kun trist. Det er ikke det sittende byrådet som har bestemt seg for å plage folk i småhusområder ved å bygge blokker der, men hele bystyret under Høyrebyrådets regime. Den store anføreren for å lose den nye kommuneplanen igjennom var byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen (H). Og det er her fortettingsstrategien blir knesatt. At AP-byrådet har lett etter nye knutepunkt som ledd i revidering av kommuneplanens samfunnsdel, endrer ikke dette. Oslo har et voldsomt etterslep på boligbygging og det har medført spinnville priser som presser mange ut av Oslo. Hadde Stang vært mer politiker og mindre gallionsfigur hadde han erkjent at ingen politikere frivillig vil plage noen, men at Oslos sammenhengende befolkningsvekst siden 1984 skaper utfordringer som må løses.

Det er på sin plass å si at Oslo Høyre foreløpig har vært like ubrukelige i opposisjon som det Arbeiderpartiet har vært i alle år. De store grepene i Oslo må H og AP stå sammen om. Som bygging av T-banen på 60-tallet og utover. Hvis Fabian Stangs innlegg skal slå an tonen foran kommunevalget om to år, vinner verken Høyre eller Oslo.           

 

One Comment

  1. Først så vil jeg gi deg skryt for sømløs integrasjon av reklame med “redaksjonelt” innhold. Værhanen er fint den, men jeg ser vel ikke at den passer helt på Fabian.

    1. Det er slik at bilen er utpekt som hovedfiende og det uansett om den er miljøvennlig eller ikke. Det er privatbilismen som er problemet – og ikke Lan og resten av bystyret som kjører rundt i taxi og med privatsjåfør i sine biler – de er selvsagt unntatt. De har jo til og med parkering de kan bruke. Nå har MDG mange sideefiender, mopeden for eksempel, den er ille. De skal ha 3000kr i året for å parkere en moped for de som bor i Oslo på offentlig vei over natta. Og MDG bryr seg ikke om hvordag folk kommer seg rundt, de vet bare hvordan de IKKE skal komme seg rundt. AP opptrer som nikkedokker og spiser MDG sin politikk rå. Har de begynt byggingen av noen banestrekninger ?

    Bilfritt sentrum er en gild tanke, men da må man tillate gjennomfartstrafikk eller sørge for at effektivt system rundt byen. Har byrådet begynt noe her? Nei – det er ikke snakk om å slippe til selv elektriske distribusjonsbiler til butikker i sentrum, og med totalstopp så dør sentrum. Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. MDG og byrådet er på det siste,

    2. Byrådet er en broget gruppe, med MDG, SV og rødt i spissen. Blodrøde Raymond dilter etter og smiler i det skjegget han ikke har for at hans innerste drømmer er på veil inn med de andre partiene som alibi. Moxness snakker rett til hjertet for byådet og deres politikk. De er mot alt privat, og for klassisk kommunisme. Det er det lett å lese mellom linjene til byrådets tiltak. Det er full barnehagedekning på inngående, men med sterk innsats så klarer sikkert byrådet å gjøre livet så surt for de private at barnehagedekning blir ett problem. Kriteriene møtes av de private også, men jeg er uenig med deg om at det ikke er eierskapet som er det vesentligste. Alle som driver et selskap er avhengig av et overskudd for å kunne forsvare investeringen, den skal gjerne også dekke opp for inflasjon, renter og andre utgifter også. Så lenge det for kommunen ikke er dyrere å drive gjennom private enn selv, så må dette være OK.

    Og når du snakker om mål, mål er verdiløse og blekner i sammenlikningen med noe som er gjennomført og oppnådd. Hvorfor bygge ned noe for å så bygge det opp igjen. Kan du også svare på hvorfor byrådet akkurat brukte opp all eiendomsskatten og mere til for å kjøpe Hafslund – for å avprivatisere strømselskapet. Her er det ideologien som råder. Gir det oss lavere strømpriser – nei, gir det oss lavere skatter – nei. Hvor er verdien ?

    3. Plaging av folk i småhusområder, Her er det vel heller med den gleden Raymond, Rødt og MDG går i spissen for å bygge tettere og den smugness som han fastslår at det svir for de som har enebolig. Heller ikke Høyre var i eget flertall i bystyret, og det Fabian sier er vel uttrykk for Høyres ønske om å bevare småhusområder.

    Måten som dette utføres har over lengre tid vært parodisk/tragisk der folk som ønsker å utvikle sin egen eiendom har blitt kneblet på alteret slik at de ikke kan bygge den terassen som de hadde ønsket seg, måtte rive uthuset sitt eller måtte bruke titusener i dispensasjon som å få 2 cm ekstra plass i forhold til eksisterende byggegrense for å kunne bygge sømløst på et eldre hus, fordi en eller annen trakk linealen feil da byggegrensene ble tegnet inn 50 år etter at huset ble bygget.

    Dette har derimot ikke stoppet utbyggere som har forvandlet et område med 1 eller 2 hus til en boligkompleks med 5.- 10 boligenheter. Så likhet for loven er det ikke, Så det som kan regnes inn i et prosjekt for salg er direkte uspiselig for en boligeier som ønsker å bruke det selv.

    Men dette er jo i byrådets stil – det skal ikke nytte for enkeltpersoner å bygge seg et hjem, her må det tenkes kollektivt. De har tusenvis av ting vi ikke skal gjøre, men ingen løsninger som virker eller kan virke. De har gromme mål men syder over av edder og galle i sin lyst til å plage innbyggerne, drepe all samferdsel og ta livet av forretninger i sentrum. Alle tiltak de gjør – gjør Oslo til en dyrere og mindre trivelig by og bo i – det virker på meg som “the dark side” har inntatt byrådet. Hvor velgerne kan ta dette inn over seg, så hadde det vært glimrende. Da kanskje Høyre kan komme inn i byrådet og vise hva de vil med byen vår. Er det et ideologisk prosjekt eller er det en by som folk skal leve og trives i?

    Reply

Leave a Reply